The Restoration Newspaper
and its Development

JAMES SUTHERLAND

X N h
S The right of the
University of Cambridge
to print and sell
all manner of books
was granied by
Henry VIil in 1534.
The University has printed
and published continuously
since 1584.

A —d

CAMBRIDGE UNIVERSITY PRESS

Cambridge
London New York New Rochelle
Melbourne Sydney



PUBLISHED BY THE PRESS SYNDICATE OF THE UNIVERSITY OF CAMBRIDGE
The Pitt Building, Trumpington Street, Cambridge, United Kingdom

CAMBRIDGE UNIVERSITY PRESS
The Edinburgh Building, Cambridge CB2 2RU, UK
40 West 20th Street, New York NY 100114211, USA
477 Williamstown Road, Port Melbourne, VIC 3207, Australia
Ruiz de Alarcédn 13, 28014 Madrid, Spain
Dock House, The Waterfront, Cape Town 8001, South Africa

http://www.cambridge.org
© Cambridge University Press 1986

This book is in copyright. Subject to statutory exception
and to the provisions of relevant collective licensing agreements,
no reproduction of any part may take place without
the written permission of Cambridge University Press.

First published 1986
First paperback edition 2002

A catalogue record for this book is available from the British Library

Library of Congress Cataloguing in Publication data
Sutherland, James Runcieman, 1900-
The Restoration newspaper and its development.
Bibliography: p.
Includes index.
1. English newspaper - History — 17th century.
I. Title.
PN5115.897 1986 072 86-1295

ISBN 0521326133 hardback
ISBN 0521520312 paperback



Contents

Preface

1

Vi e N

6

Origins and developments
London news

Country news

Foreign news

Politics

The newspaper men and women

Notes and references

A list of the more important London

newspapers from 1660 to 1720

Index

page vii
1

44

91

123

146

185

233

250
255



CHAPTER 1
Origins and developments

When Charles II returned from exile in 1660, the general air of rejoic-
ing prompted a burst of confidence from John Dryden:

At home the hateful names of Parties cease
And factious Souls are weary’d into peace.

But this was either wishful thinking, or an early example of that
loyalist propaganda he was later to practise so successfully as poet
laureate. The real state of affairs was different. As new laws were put
into force and government control was steadily tightened, opposition
inevitably increased, and equally inevitably, was driven underground.
In such circumstances resistance was still possible; the discontented,
the dispossessed, the persecuted and the fanatically faithful believers
in ‘the Good old Cause’ could still find men who dared to print, and
others to disperse, their seditious pamphlets. The risks were great and
the penalties heavy, but in the early 1660s such pamphlets kept appear-
ing in considerable numbers, and fostered the spirit of opposition to
the restored monarchy. The government had foreseen this danger, and
in November 1660 the old Cavalier journalist, Sir John Berkenhead,
had been appointed official licenser for the press; but he could only
deal with such manuscripts as were submitted to him.! More effective
was another old royalist, Roger L’Estrange, who, on 24 February 1662,
became ‘Surveyor of the Presses’ by virtue of a warrant from Sir
Edward Nicholas, one of the two Secretaries of State. This appoint-
ment was to be confirmed on 15 August 1663 by letters patent from
the King, by which L’Estrange became ‘Surveyor of the Imprimerie’
and at the same time a licenser of the press.?

For L’Estrange it was not only a moral duty to hunt down heretical
and seditious publications, it became a pleasure. In the course of the
next few years his spies and informers enabled him to raid the premises
of many printers, and to arrest his victims in the act. Among those was
John Twyn, who was arrested on 27 October 1663, and tried some
months later for printing ‘A Treatise of the Execution of Justice’. Giv-
ing evidence at the trial, L’Estrange told the court that he had set a
man to watch Twyn’s house, and when at length a message reached

1



The Restoration Newspaper

him ‘that now they were about it as hard as they could drive (which was
about four in the morning)’, he went at once with one of the King’s
messengers and a constable, and after a long delay the door was opened
to them. In the interval Twyn and his apprentices had been endeavour-
ing to destroy or conceal the evidence, but L’Estrange found some
sheets still wet from the press, and later he obtained the manuscript
from which they had been set. In sentencing Twyn to be hanged,
drawn and quartered, Lord Chief Justice Hyde told him that he must
be made an example for this sort of offence. T'wo days later, in passing
sentence on three other members of the book trade, Hyde again stated
the need for ‘examples’:

The Press is grown so common, and Men take the Boldness to print whatever
is brought to them, let it concern whom it will; it is high time Examples be
made.?

In ferreting out unlicensed publications L’Estrange had behind him
a new Act of parliament, usually referred to as the Licensing Act,
which came into force on 10 June 1662. This was ‘An Act for pre-
venting the frequent Abuses in printing seditious, treascnable, and
unlicensed Books and Pamphlets, and for regulating of Printing and
printing Presses’. The preamble to the Act makes it clear why the
government believed that such legislation was needed: the nation was
still suffering from the poison injected into the body politic in the com-
monwealth days. By ‘the general licentiousness of the late times many
evil disposed persons have been encouraged to print and sell heretical,
schismatical, blasphemous, seditious and treasonable books, pamphlets
and papers’, thus endangering ‘the peace of these kingdoms’ and rais-
ing disaffection to the King and his government. For the future no
book or pamphlet was to be printed unless it was first entered, with full
details of its content, in the Stationers Register in London, and unless
it ‘shall be first lawfully licensed and authorised to be printed by such
person and persons only as shall be constituted and appointed to
license the same’. Every printer had to put his name to what he
printed, and supply the name of the author, if required by the licenser.
A further clause provided that journeymen printers should be kept at
work: a journeyman printer out of work was the sort of man most likely
to turn to illicit printing to earn a living. The penalties for breaking
the new law were severe: for a first offence, a suspension for three
years; for a second offence, final disablement, together with a fine, im-
prisonment, or corporal punishment ‘not extending to life or limb’.*

An important provision was made to ensure that the Act would be

2



Origins and developments

effective; warrants might be granted by the principal Secretaries of
State ‘to search all houses and shops where they shall know, or upon
some probable reason suspect any books or papers to be printed, bound
or stitched, especially printing houses, booksellers’ shops and
warehouses, and bookbinders’ houses and shops’. It was this clause in
the Act that enabled L’Estrange to function so successfully. For the
next hundred years the right vested in the Secretaries of State to issue
warrants to search for unnamed persons and unspecified books and
papers was to remain a source of grievance and controversy. But at last,
in 1763, following upon the publication of No. 45 of The North Briton
and the action brought by John Wilkes against the under-secretary who
had authorised the search for and removal of his papers, Lord Chief
Justice Pratt declared that, in spite of long precedent, the practice was
‘illegal, and contrary to the fundamental principles of the constitution’.
In 1766 the House of Commons condemned general warrants.

It is hard for us today to realise that under the Stuarts any criticism
of the government could be, and often was in a court of law, interpreted
as an attack on the sovereign: on such occasions no real distinction was
made between the king’s servants and the king himself. On 4
November 1704, for example, John Tutchin was indicted at the
Guildhall as ‘a seditious person, and a daily inventor and publisher of
false news, and horrible and false lies and seditious libels’, who made
it his business ‘the government, and adminstration of justice under our
Lady the Queen to traduce, scandalize and vilify, and our said Lady
the Queen, her ministers and officers to bring into suspicion, and the
ill opinion of her subjects’. Passages were cited from various issues of
Tutchin’s periodical The Observator, in which he had criticised severe-
ly the administration of the Navy and the incompetence of its officers,
complained that government offices were frequently given to men of
title rather than to men competent in business, and hinted openly that
the sad state in which the nation found itself was in large measure due
to bribery and corruption by ‘French gold’. This was strong stuff, and
even today no government could afford to ignore such charges. But
what is significant is the way in which the Attorney-General practically
equated Tutchin’s accusations with treason. ‘Here is the highest
Reflection on the Government imaginable,” he told the court. “There
can be no Reflection on them that are in Office under Her Majesty, but
it must cast some Reflection on the Queen who employs them.’ If this
seems to be stretching the argument too far, it must be remembered
that under Queen Anne — and still more under Charles IT and James
IT — ministers were appointed or dismissed at the will of the sovereign,

3



The Restoration Newspaper

who could thus be said to be more personally responsible for the
government of the nation than is so today. At all events Lord Chief
Justice Holt made it abundantly clear that criticism of the government
-of the day by mere journalists was not to be tolerated:

If people should not be called to account for possessing the people with an ill
opinion of the government, no government can subsist. For it is very necessary
for all governments that the people should have a good opinion of it. And
nothing can be worse to any government than to endeavour to procure
animosities as to the management of it; this has always been looked upon as
a crime, and no government can be safe without it be punished.’

On this occasion Tutchin was lucky. He had an able counsel who suc-
ceeded in having the trial quashed on a technicality, and the govern-
ment thought it best to let the charge drop. But any political comment
in this period was potentially dangerous, and the more so because no
journalist could ever be sure what the government of the day might
choose to consider objectionable. Even if he refrained from comment
and simply reported what was happening, the newswriter could still be
in trouble if, in the government’s judgement, some item of news was
false, or inflammatory, or a statement of facts that it did not wish to
see published. For the greater part of Charles II’s reign the periodical
press was under strict control, and in the Gazerte only such news was
released as the government thought fit to make known.

So far as news was concerned, steps had been taken to curb ‘the
general licentiousness of the late times’ even before the Licensing Act
became law. During the Civil War there had been, on both sides, a
remarkable growth of news-books — Mercuries, Diurnals, Intelligencers,
Scouts and so on — and the various issues that divided the King from
his parliament had been fought over in those and in other controversial
pamphlets. When the war was over, parliament exercised some censor-
ship of the press, but it was only partially effective, and it was not until
1655 that Cromwell finally clamped down on the news-books. In that
year Marchamont Nedham was left in undisputed possession of the
field with his two weeklies, Mercurius Politicus (Thursdays) and The
Publick Intelligencer (Mondays), both supervised by John Thurloe,
Cromwell’s Secretary of State. In the rapidly changing political at-
mosphere of 165960 Nedham took some discreet steps to adapt his
news to the new monarchical feeling that was beginning to emerge; but
late in March 1660, by order of the Council of State, he was ‘discharg-
ed from writing or publishing any publique intelligence’, and he must
have felt it prudent to escape while he could, for soon afterwards he
withdrew to Holland.®



Origins and developments

London, however, was still left with two news-books. Since 26
December 1659, Henry Muddiman, a protégé of General Monck, had
been writing and publishing The Parliamentary Intelligencer on Mon-
days, and this had been followed on 5 January 1660 by Giles Dury’s
Mercurius Publicus, published on Thursdays. In getting rid of Nedham,
the Council of State at the same time authorised Muddiman and Dury
to take his place as publishers of the news; and The Parliamentary
Intelligencer (re-named The Kingdomes Intelligencer on 7 January 1661)
and Mercurius Publicus were allowed to continue after the Restoration,
by which time Muddiman appears to have taken sole charge of both
news-books. Their official or semi-official status was made clear by the
words ‘Published by Order’; and until the end of August 1663 they
provided the only printed news that Englishmen were permitted to buy
or to read. A few short-lived periodicals that had sprung up in the early
months of 1660 were finally suppressed by order of the Privy Council
on 18 July 1660.” The government had shown that it was determined
to exercise its authority. While it was still possible for daring men to
print unlicensed pamphlets or even books in secret, and for others to
sell them surreptitiously, it would have been impracticable to carry on
a weekly news-book or newspaper in such circumstances if it were to
sell more than a very limited number of copies. Any attempt to ‘vend’
it openly on the streets would have led at once to the arrest and
examination of the hawkers concerned, and in no time at all L’Estrange
and his men would have discovered and arrested both printer and
publisher.

Henry Muddiman (1629-92) is a notable figure in seventeenth-
century journalism to whom justice has only been done in the present
century.? We know that he matriculated at St John’s College, Cam-
bridge, and later became a schoolmaster. In the uncertain months
before the Restoration, when General Monck was looking for someone
who could give a favourable interpretation of ‘the affairs now in agita-
tion in England, Scotland and Ireland’, his brother-in-law Thomas
Clarges persuaded Muddiman to give up his schoolmastering and write
The Parliamentary Intelligencer. Muddiman was a highly methodical
man, a lucid and easy writer, and an able organiser who soon estab-
lished a wide range of correspondents. His news-book was only two
weeks old when another very methodical man, Samuel Pepys, met him
by chance, and recorded his first impressions of the newswriter:

1 found Muddiman a good scholar — an arch rogue — and one that, though
he writes news-books for the Parliament, yet he did declare that he did it only
to get money; and did talk very basely of many of them.’

5



The Restoration Newspaper

When the two men met, Pepys was not quite 27, and Muddiman a few
weeks short of his thirtieth birthday. On this occasion Pepys got his
facts wrong: Muddiman was not writing for the parliament, but for
Monck. This entry in the famous Diary, however, offers one of the few
intimate glimpses we have of Muddiman, who normally kept himself
so much in the background that it is surprising to find him being
described as an ‘arch rogue’.

With his monopoly of the printed news, Muddiman’s two news-
books could not fail to be profitable. He had, however, a more lucrative
source of income in the written news-letters that he sent out to
subscribers for almost thirty years. Those must be mentioned here, for
in a time of rigid press control they enabled news to be circulated that
would never have been permitted to appear in print. The written news-
letter, multiplied by professional copyists and sent by post to
subscribers, had been established in England by the 1630s; but Mud-
diman brought it to a point of efficiency, both in its contents and its
circulation, that it had never reached before. He began with two great
advantages. Early in the new reign he was attached to the office of Sir
Edward Nicholas, though what his precise duties were is by no means
clear. His biographer seems to acknowledge this uncertainty by stating
on one page that Muddiman was ‘given the task of organizing the cor-
respondence of the [two] Secretaries all over the kingdom’, and on
another page that he ‘arranged’ their correspondence.!® There is
evidence that Muddiman felt free to open the domestic correspondence
that reached the two Secretaries, and to make abstracts from it, but that
he left the foreign letters unopened. In this way he could obtain infor-
mation for his two news-books and his private news-letters, and also
build up a list of correspondents who might supply him with news in
the future. Muddiman sent out his news-letters from his own office at
the Seven Stars in the Strand near the New Exchange, but invariably
headed them ‘Whitehall’. The fact that many of the replies he received
are now among the State Papers indicates that he passed them on to
the under-secretary in Nicholas’s office, Joseph Williamson. Other let-
ters were addressed to the under-secretary, but marked ‘For Mr. Henry
Muddiman’. That Muddiman was asking for and receiving information
from some of the subscribers to his news-letter may be instanced by a
reply he received from William Duckett, member of parliament for
Calne, beginning: ‘Sir. In your last you desired me to acquaint you
what nonconformists, papists and others were indicted at quarter ses-
sions . . .” It seems to be a reasonable suggestion that ‘some of his cor-
respondents, such as the postmasters, probably obtained their news-

6



Origins and developments

letters at reduced fees on condition of supplying intelligence of what
was happening in the neighbourhood of their homes’.!! At all events,
by simultaneously serving the government and serving himself, Mud-
diman built up a large body of subscribers to his news-letter, including
peers and members of parliament, postmasters and country booksellers,
clergymen and doctors, army officers, merchants, innkeepers and
others, mostly living in England, but some in Scotland and Ireland, and
even a few abroad.

His first advantage, then, was his easy access to domestic intelli-
gence; his second, that by an order of Secretary Nicholas he had been
granted free postage not only for his own letters and news-letters, but
for those letters that should be addressed to him. How much this con-
cession was worth to Muddiman is not easy to assess. Most of his
subscribers received one news-letter a week, but to some he wrote
twice, and to others three times a week. The total number of his
subscribers in any given year can only be guessed, but one guess is
‘some hundreds’. Since his normal charge for the newsletter service
was £5 a year, and his expenses for copying would not have been heavy
in the reign of Charles II, he must have become a wealthy man.!?

A writer of news-letters was not immune from prosecution if what
he had written became known and gave offence to the government. But
so long as his letters were sent out privately to the limited number of
gentlemen who could find £5 a year for this personal service, the
government could afford to take the view that was taken over a hundred
years later when William Godwin published his revolutionary work
Political fustice, and was spared from political martyrdom because the
government of the day considered that a book published at three
guineas was not likely to do much harm. As a government servant
Muddiman took care not to circulate news that would be objectionable
to the King and his ministers, and he must gradually have learnt from
experience how far he could go. However, there was still much of
interest that could safely be written, but which it would have been
dangerous, and even illegal, to print. On 25 June 1660 the House of
Commons had ordered that ‘no person whatsoever do presume, at his
peril, to print any votes or proceedings of this House, without special
leave and order of this House’;!* and this restriction remained more
or less effective until late in the eighteenth century. The order,
however, related only to printing, and Muddiman and later writers of
news-letters felt able to pass on to their subscribers interesting informa-
tion about parliamentary proceedings. During the vital debates on the
Exclusion Bill in the two sessions of 1680 and 1681, when the London

7



The Restoration Newspaper

Gazerte ignored the crisis, Muddiman give his readers full reports of
what was going on in parliament. On the whole he steered clear of
trouble with remarkable success; and when, in 1676, he was summoned
to appear before the Privy Council and answer a charge of writing false
news, he was able to prove it was not in Azs news-letter that the offen-
ding statement had been made.!

How many competitors he had in the early years after the Restoration
it is impossible to say, for although many news-letters have survived
among the State Papers or in private collections, they were not signed,
and the compilers of news-letters cannot therefore be identified. (Those
in the handwriting of Muddiman’s clerks can be recognised by his prac-
tice of dating them from “Whitehall’.) In the years of the Popish Plot,
however, the circulation of news-letters notably increased, and several of
their writers lost their anonymity by coming within the range of the law.
Worse still, from the government’s point of view, those newsletters were
now circulating in the coffee-houses, and filling men’s minds with
seditious notions which they freely discussed in public. On 23 December
1675 the King had issued a proclamation for the suppression of coffee-
houses (a popular but comparatively recent innovation), on the grounds
that ‘many tradesmen and others do herein misspend much of their time
... but also for that in such houses divers false, malitious and scandalous
reports are devised and spread abroad to the defamation of His Majesty’s
government’. The unpopularity of this move may have caused the
government to think again, for on 8 January 1676 a further proclamation
postponed the closing of the coffee-houses till June, but enjoined that the
proprietors must give security that they would not allow scandalous
papers on their premises. Such warnings usually had an immediate
effect, but one that quickly wore off. In September 1677 twenty coffee
men appeared before the Council for still having scandalous literature on
display, and had their licenses cancelled.'

Muddiman, however, continued to send out his news-letters without
interference until October 1689. Even when the newspaper press had
greatly expanded in the reign of Queen Anne, many gentlemen (more
especially if they were politically opposed to the government of the day)
continued to subscribe to a private news-letter, partly because in that way
they could obtain some news that was not “fit to print’, but also because it
was a personal service, beginning politely with the word ‘Sir’, and giving
the recipient the pleasant feeling that he was reading his own private
correspondence.

Muddiman’s two news-books, The Kingdomes Intelligencer and Mer-
curius Publicus, came to an end in 1663, not because they were failing

8



Origins and developments

to give satisfaction, but because Muddiman was forced to make way
for the newly-appointed Surveyor of the Press. No salary had been
attached to the Surveyorship, but, like so many of the King’s servants,
L’Estrange was to be paid by the emoluments he could gain from his
office. He was now granted Muddiman’s sole right to print and publish
news (‘all narratives not exceeding two sheets of paper, mercuries, diur-
nals’), and also playbills and the advertisements for quack medicines,
etc. In addition, he appears to have exacted one shilling a sheet from
all the books he licensed. On Monday, 31 August, L’Estrange brought
out the first number of The Intelligencer. Published for the Satisfaction
of the People, an eight-page news-book, increased in June 1665 to six-
teen pages, and followed it on Thursday, 3 September with The Newes.
Both were published ‘With Privilege’, and the price was 2d. Mud-
diman had been requested to help the inexperienced L.’Estrange, and
he agreed to do so for a payment of £3 a week, which, on L’Estrange’s
reckoning, was equivalent to more than half the profits from his two
news-books.!* How far Muddiman placed his unique news service at
the disposal of L’Estrange it is impossible to tell, but in the event the
agreement did not last for long, and L’Estrange was left to his own
devices. He was a man of unbounded confidence, who was not in the
least intimidated by the responsibility of providing the nation with all
the news it was going to get, and he had an easy colloquial style which
must have pleased some of his readers and infuriated others. He was
never at a loss for something to say; and if he was sometimes short of
news he could always fill his news-books with comment of a kind that
was agreeable to the King and his ministers. By his own standards he
was doing a good job. But in the summer of 1665 he had to cope with
a catastrophe that would have dismayed the best of journalists. With
the outbreak of the Great Plague the Court had withdrawn from Lon-
don, to be followed in due course by many government officials; com-
munications were increasingly disrupted, and sources of news began to
dry up. It is to L’Estrange’s credit that all through the Plague he stayed
on in London and kept his news-books going, but only at the price of
an inevitable deterioration in the news he offered. In his address to his
readers in the first number of The Inzelligencer he had promised not to
‘vamp’ his news (that is, not to serve up stale news as if it were fresh),
or to be ‘so foul a dealer as to make any man pay twice for the same
commodity’. But that, increasingly, was what he was now doing. What
had already appeared in The Intelligencer was now frequently repeated
in The Newes, and vice versa. The final blow came on 16 November
1665, when, with the Court and parliament both removed to Oxford,

9



The Restoration Newspaper

the first number of The Oxford Gazette was published. L’Estrange did
not give up without a struggle; but by the end of January 1666 both
his news-books had ceased publication.

The foundation of The Oxford Gazette takes us back to the two
Secretaries of State, and more especially to Henry Bennet, Earl of
Arlington, who had succeeded Secretary Nicholas in October 1662, and
to his under-secretary Joseph Williamson, a man with all Muddiman’s
application to public affairs, and with a determination to channel as
much lucrative business his own way as possible. The foreign cor-
respondence that came to Arlington’s office passed regularly through
the under-secretary’s hands, for the easy-going Arlington ‘remitted all
to his man Williamson’;!'” and the under-secretary began to realise
that one way to improve his fortunes would be to bring L’Estrange’s
two rather amateur news-books to an end, and replace them with an
official newspaper, which he himself would control, and from which
he could derive most of the profits. How far dissatisfaction with
L’Estrange’s performance as an official journalist played a part in this
move to supplant him it is impossible to say; but his colloguial style
may well have grated on the ear of a dedicated civil servant, and his
tendency to interpret his duties in terms of propaganda (or, as he put
it to Arlington, ‘to teaze and persecute the whole rabble of the faction’),
rather than to deliver the news in a dignified and impersonal manner,
may have played a part.

The first step was to get rid of L’Estrange, and here events played
into Williamson’s hands. With the King and Court and parliament all
settled in Oxford, L’Estrange was isolated in the stricken City, and had
been working under great difficulty, since, in his own words, ‘the
plague came into my own family and, in truth, into most of the houses
where I had to do’.!® Williamson must have felt that the time to act
had come. On 16 October 1665 L’Estrange received a letter from
Oxford, signed by Lord Arlington but no doubt drafted by his under-
secretary, suggesting that it might be a good thing for all concerned,
L’Estrange included, if he were now to give up writing his news-books.
He would, of course, be appropriately compensated:

I take the freedom to propose to you that, if you will relinquish to me your
whole right in the composing and profit of the news-book, I will procure for
you in recompense of it a salary from his Majesty of £100 per an. which shall
be paid through my hands . . . If I tax it too low you must blame yourself for
having told me several times that the duty of it is very burthensome to you and
the profit inconsiderable.

Quite unprepared for this sudden blow, L’Estrange wrote in shocked

10



Origins and developments

surprise to Arlington next day, and again on 19 and 21 October. What
must have particularly galled him was the astute estimate of £100 as the
appropriate compensation for his giving up the news-books. He had,
indeed, when it suited him to stress how much they cost him in time and
expense, complained that the profit was inconsiderable; but now he tried
to convince Arlington that the profits had remarkably increased: ‘I have
brought it up to above £500, and even at this instant it is worth £400,
when the sale is at the worst’ (i.e. owing to the Plague).

There is no record of any reply to L’Estrange’s three letters, and
perhaps none was sent. Faced with a serious loss of income, L’Estrange
appealed directly to the King, and on the whole justice was done: it
was ordered that he should receive out of the profits of the Gazetze the
£100 a year already offered him by Arlington, and a further £200 a year
from the Secret Service money, together with ‘extraordinary expences’
for carrying on his work in the discovery of libels.!®

Meanwhile the experienced Muddiman had been summoned to
Oxford to write the projected Gazerre; on what terms, and whether on
a temporary or a permanent basis, we do not know. When the first
number appeared, ‘Published by Authority’, it was, for English
readers, a complete innovation, replacing the traditional format of the
news-book with a half sheet in folio: a two-page newspaper, set for the
first time in double columns, and costing 1d. For the rest of the seven-
teenth century this was to be the normal format for an English
newspaper. The word itself took some time to become established. In
the 1680s a newspaper was commonly referred to as an ‘inteiligence’;
and even allowing for the conservatism of official English, it is surpris-
ing to find a royal proclamation prohibiting in May 1680 the printing
and publishing of all unlicensed ‘News-Books and Pamphlets of News
whatsoever’. 20

So long as it remained The Oxford Gazette, the new government
paper was printed by Leonard Lichfield, the printer to the University,
and published on Mondays and Thursdays, but a London edition was
also printed by Thomas Newcombe. With the return of the King to
Hampton Court at the end of January 1666, it became, on 5 February,
The London Gazette; but, after one more number, Muddiman, whose
relations with Williamson had reached breaking point, was replaced by
a new editor, Charles Perrot.?! If Williamson had planned to get rid
of L’Estrange so that he could himself obtain a monopoly of the
printed news he was to be disappointed. In the order he had made
when compensating L’Estrange for the loss of his news-books, the
King had provided that they should be ‘taken into the offices of the

11



The Restoration Newspaper

Secretaries of State’; and there were two Secretaries. Worse still, Mud-
diman now transferred himself to the office of the other secretary, Sir
William Morice, and in June 1666 began to publish ‘with authority’
The Current Intelligence, which was in the same format as the Gagzerte
and at once became a serious rival to it. The last recorded issue is No.
24 for 23 August 1666, but it may have survived for a week longer.
What almost certainly brought it to an end was the Great Fire of Lon-
don, which broke out on 2 September and burnt for several days,
destroying almost everything in its path, including every printing
house in the City. The London Gazerte lost one issue, but reappeared
on Monday 10 September with a full account of the catastrophe,
printed by Newcombe on a press he had set up in the open air. Mud-
diman’s Current Intelligence was not revived: either his printer, John
Macock, was less enterprising than Newcombe, or he found it impossi-
ble to lay his hands on a printing press, or, as has been suggested, he
had come to terms with Williamson.?

From now on, for almost thirteen years, the Gazette was to remain the
sole English newspaper. Concentrating as it did on foreign news, it had
little or no popular appeal. Even its foreign news was often scanty, but it
was reliable; and when foreign wars made the normal trade routes
dangerous to English shipping, the latest news from abroad could be of
vital importance to the London merchant. As a modern historian of the
Gazerte has observed, ‘It might not say all; but what was said could be
taken as correct.’?? So far as home news was concerned, it was never the
policy of the Gazerteto ‘say all’, but to say only what the government was
prepared to make known. Under the Stuarts, it has been suggested, news
was a branch of the royal prerogative.

In 1679, however, the situation suddenly changed, owing to the
unexpected lapse of the Licensing Act. The Act of 1662 had been for
two years, but it had been regularly renewed, and was due again for
renewal in June 1679. In the excitement following upon the Popish
Plot in the winter of 16789, the King was at loggerheads with the
House of Commons, and parliament was dissolved on 24 January 1679.
The new parliament, which met in March, proved to be even more
recalcitrant. A bill to exclude the King’s Catholic brother James from
the succession was introduced on 15 May; but Charles stopped its fur-
ther progress by proroguing parliament to 14 August, and then, before
that date was reached, dissolving it. The new parliament, the fourth of
his reign, was summoned to meet in October 1679, but was immedi-
ately prorogued, and did not commence its first session till October
1680. The Commons at once made up for lost time by rushing through

12



Origins and developments

a new Exclusion Bill, but after a tense debate it was defeated in the
House of Lords. The Commons continuing to debate ways and means
of securing a Protestant succession, the King dissolved Parliament on
18 January 1681. His fifth and last parliament, summoned to meet at
Oxford in March 1681, lasted only a week. It was during those years
of bitter contention that the nation divided into the two political parties
soon to be known as Whigs and Tories. In such a period of almost con-
tinual crisis it is not surprising that the renewal of the Licensing Act
should have been laid aside for more pressing business; but in any case
the King’s ministers could have had no confidence that they would suc-
ceed in getting the Act renewed by a hostile House of Commons.

At all events, it was not long before the lapse of the Act of 1662
resulted in the appearance of a number of unlicensed newspapers,
published, like the official Gazerze, twice a week. The first to appear,
on 7 July 1679, was The Domestick Intelligence; Or, News both from City
and Country, printed and published by Benjamin Harris. Harris, who
now or later had the assistance of Nathaniel Crouch* in writing his
paper, was an ardent Protestant Dissenter, and his anti-Catholic and
pro-Whig bias soon became blindingly obvious, although each issue
carried the reassuring words, ‘Published to prevent false reports’. As
the title indicated, the emphasis fell on home news. This was not
merely because the Domestick Intelligence was a popular paper, addres-
sed to readers who would not normally take much interest in what was
going on in distant countries: the turn of events in 16789 was such
that what was happening at home made any other sort of news seem
to most Englishmen irrelevant. From Harris they got, whether it was
true or false, what they would never have learnt from the London
Gazerte. The Domestick Intelligence set the pattern for other popular
papers that followed between 1679 and 1682; and although most of
them printed some news from abroad, it was perhaps as often as not
to fill up a gap in the day’s paper rather than to meet any demand from
their readers.

Almost at once Harris had competitors, and he was soon to receive
an unpleasant shock. On 26 August, when he published No. 15 of his
Domestick Intelligence, another Domestick Intelligence appeared on the
streets, apparently identical with his own, except that this one was
‘Printed for N.T.’. The man who had played this successful trick on
Harris was Nathaniel Thompson, known in the trade as ‘Popish Nat’,
although he himself claimed that he was upholding the Church of
England against fanatical sectarians, in other words against men like

* For Crouch, see p. 209.
13



The Restoration Newspaper

Harris. On 2 September (No. 17) Harris warned the public about the
impostor:

There [has] stoln into the World a Nameless Pamphlet, under the Title of the
Domestic Intelligence, Upon Tuesday, August 26 last past, said to be No. 16
[i.e. 15], and impudently and falsly referring the People to his last of Elections
of Parliament men, though this were the first he ever published. . . .

Harris went on to say that it was supposed to be the work of ‘a base
and scandalous Person, who has been Tenant to most of the Prisons
in and about London, for his great service and diligence in Printing and
promoting Popish Books and Catechisms’, and that there was ‘no Real
Domestick Intelligence but what is Printed by Benjamin Harris, who
was the first Contriver and Promoter thereof’.

Thompson was more than equal to this challenge. On 5 September
(Ais No. 18) he gave his own impudent version of what had happened:

There hath lately dropt into the World an Abortive Birth (some fifteen days
before the Legitimate Issue) by a Factious, Infamous and Perjur’d Anti-
Christian, a senseless lying Pamphlet by the name of the City and Country
News. This is the first of his offspring that ever bore name, the rest being
Spurious or Illegitimate (like his Natural Issue) which he either durst not own,
or wou’d not bring to the Font to receive the marks of Christianity no more
than himself. This Pamphlet-Napper and Press-Pyrat hath cruised abroad since
he put up for himself; to make a prize of other mens Copies, to stuff his own
Cargo with ill gotten profit, making his business Cheating and Usurpation to
Defraud all men; and by Factious Libells to sow Sedition amongst the people
.. . Now I leave your selves and all Honest men to be judges whether of the
two be the best Intelligence; he having not only stolen from all other In-
telligences, but likewise from mine to make up his Senseless Scrowl . . .

Thompson had now had his joke at Harris’s expense, and if he had
been no more than a practical joker the jest would have ended there.
On the contrary, he continued, with the help of Benjamin Claypoole,*
to publish his interloping paper regularly till 14 May 1680, changing
the title with No. 19 to The True Protestant Intelligence, and coming out
on the same days as Harris, Tuesday and Friday. Harris, who changed
his title on 16 January 1680 to The Protestant (Domestick) Intelligence,
managed to steer clear of serious trouble until he published an anti-
Catholic pamphlet, An Appeal from the Country to the Ciry, attacking
the Duke of York and advocating the claims of the King’s illegitimate
son, the Protestant Duke of Monmouth, to the throne. On 5 February
1680 Harris was sentenced to a year’s imprisonment, to stand in the

*  For Claypoole, see pp. 161, 208.
14



