Press, Politics and the Public
Sphere in Europe and
North America, 1760—-1820

Edited by
Hannah Barker

University of Manchester
and

Simon Burrows
Uniwversity of Leeds

&7 CAMBRIDGE
%/ UNIVERSITY PRESS

X
e



PUBLISHED BY THE PRESS SYNDICATE OF THE UNIVERSITY OF CAMBRIDGE
The Pitt Building, Trumpington Street, Cambridge, United Kingdom

CAMBRIDGE UNIVERSITY PRESS

The Edinburgh Building, Cambridge cB2 2rU, UK

40 West 20th Street, New York, NY 10011-4211, USA

477 Williamstown Road, Port Melbourne, VIC 3207, Australia
Ruiz de Alarcén 13, 28014 Madrid, Spain

Dock House, The Waterfront, Cape Town 8001, South Africa

http://www.cambridge.org

© Cambridge University Press 2002

This book is in copyright. Subject to statutory exception

and to the provisions of relevant collective licensing agreements,
no reproduction of any part may take place without

the written permission of Cambridge University Press.

First published 2002

Printed in the United Kingdom at the University Press, Cambridge
Typeface Plantin 10/12 pt System IETEX 2¢  [TB]

A catalogue record for this book is available from the British Library

ISBN 0 521 66207 9 hardback



Contents

Notes on contributors
Acknowledgements

Introduction
HANNAH BARKER AND SIMON BURROWS

1 The cosmopolitan press, 1760-1815
SIMON BURROWS

2 The Netherlands, 1750-1813
NICOLAAS VAN SAS

3 Germany, 1760-1815
ECKHART HELLMUTH AND WOLFGANG PIERETH

4 England, 1760-1815
HANNAH BARKER

5 Ireland, 1760-1820
DOUGLAS SIMES

6 America, 1750-1820
DAVID COPELAND

7 France, 1750-89
JACK CENSER

8 The French revolutionary press
HUGH GOUGH

9 Italy, 1760-1815
MAURIZIO ISABELLA

10 Russia, 1790-1830
MIRANDA BEAVEN REMNEK

Index

page vii
X

23
48
69
93
113
140
I59
182
201

224

248



1 The cosmopolitan press, 1759—-1815

Simon Burrows

The celebrated cosmopolitanism of Enlightenment Europe was bound
together by a common elite culture, a common elite language (French)
and a common news media. In consequence, it is surely not unreason-
able to envisage a European public, and even a pan-European public
sphere, albeit a narrow and largely aristocratic one, which transcended
national publics. For from the Huguenot diaspora to the Napoleonic
period, there existed beyond French borders a French-language press
that aimed to provide a steady flow of news information and, increas-
ingly, opinion, to an international elite. This press — comprising political
newspapers produced beyond France’s direct sphere of influence for a
European audience — is the subject of this chapter. Although these papers
were written in French, and at times circulated widely inside France, the
chapter’s focus will be on Europe generally, both because the role of
international papers inside ancien regime France is discussed below in
Jack Censer’s chapter, and because they had difficulty circulating there
after 1792. Journals aimed primarily at local francophones in Belgium,
Switzerland, Germany, Poland and other countries are not considered
here, nor are the specialised journals that proliferated in eighteenth-
century Europe. While most international papers were what Jerzy Lojek
has termed ‘international gazettes’,” a few periodicals — such as the Fournal
encyclopédique or Jean-Gabriel Peltier’s émigré publications — which con-
tained substantial news sections are also worthy of mention. However,
they could not compete with the gazettes for freshness, and risked ac-
cusations of providing ‘news which is not news’? This survey is also
limited by the secondary literature, for despite extensive recent work on
the international French press in the Enlightenment,3 our knowledge and
bibliographic sources are still patchy,* and the situation with regard to
émigré papers is worse.>

Despite the international focus of the cosmopolitan press, there is no
escaping the fact that the French Revolution was the most decisive event
in its history. Before 1789, French readers found their freshest, most inde-
pendent news of France in gazettes produced outside the Bourbon realm.

23



24 Simon Burrows

Table 1 Leading extra-territorial gazettes during the late ancien regime

Common title Place of Publication Dates Rank?
Courter de ’Escaut Malines (?) (Austrian Netherlands) 1784-1819? 3/12
Courrier d’Avignon Avignon (Papal territory) 1733-1793 3/ %
Courter de ’Europe London, with Boulogne reprint 1776-1826 2/4
Courier du Bas-Rhin Cleves, Wesel (Prussia) 1767-1807? 1/2
Gazette d’Altona Altona (Denmark) 1758>-1775+8 3/ 11
Gagzette d’Amsterdam Amsterdam (United Provinces) 1663?—1795? 2/5
Gazette d’Utrecht Utrecht (United Provinces) 1689?—1787 2/3
Gagzette de Berne Berne (Switzerland) 1689-1798 3/ %
Gazette de Cologne Cologne (Archbishopric of) 1734-1794 3/7
Gagzette de La Haye The Hague (United Provinces) 1744-1790? 3/6
Gazette de Leyde Leiden (United Provinces) 1677-1811 1/1
Gagzette des Deux-Ponts Mannheim (duchy of Deux-Ponts) 1770-1798 3/8
Gazette de Bruxelles Brussels (Austrian Netherlands) 16491791 3/ 10

After the collapse of royal control over the printed word in July 1789,
foreign gazettes no longer offered either advantage. In Paris new jour-
nals whose coverage focused heavily, often exclusively, on events inside
France, now Europe’s hottest news story, proliferated as France’s boldest
political publicists returned from exile, while foreign gazettes lagged days
behind. But although the market for foreign gazettes inside France rapidly
dried up, a lively French-language press survived outside the country
until the end of the Napoleonic era, staffed largely by émigrés.

Before the revolution, the international francophone press was large
and increasingly influential, but it remained significant thereafter. Be-
tween 1760 and 1789 about sixty French-language political papers were
produced outside France for an international audience, although many
were short-lived.® The most significant are listed in table 1. All these
papers were classic international gazettes, most of which appeared twice-
weekly, and provided readers with news bulletins and official texts (such
as relations, laws, ordinances, peace treaties and remonstrances), usually
without comment, in a set order, under the putative place and dateline
of the report’s origin. Often several reports would cover the same story,
giving different versions. Readers themselves were expected to make sense
of these discordant reports. This gazette form prospered for over 130
years, largely due to its commercial orientation: gazettes existed primarily
to sell news information, not to peddle ideology, in marked contrast to
the papers of the revolutionary era. Editorial comment was therefore very
limited — far less significant in terms of space and emphasis than news
bulletins and official texts.?



The cosmopolitan press 25

Table 2 Leading émigré political papers in Europe, 1789—1815"5

Title Emigré editors Place Dates
Abeille du nord Barons d’Angely Altona 1799-1810
LAmbigu Peltier London 1802-1818
Annales politiques du Paoli de Chagny Hamburg 1805-1806

XIXe siécle Ratisbon
Censeur Bertin d’Antilly and Mesmont Hamburg 1799-1800
Correspondance politique Peltier London 1793-1794
Courier d’Angleterre Regnier London 1805-1815
Courier de Londres = Verduisant, abbé Calonne, London 1776-1826
Courier de ’Europe Montlosier, Regnier, Gérard
Mercure britannique Mallet Du Pan London 1798-1800
Mercure de France Anonymous committee of six London 1800-1801
Mercure universel Paoli de Chagny Ratisbon 1797?1803
Paris pendant ’année Peltier London 1795-1802
Le Pour et le contre Paoli de Chagny and Sabatier Hamburg 1805

de Castres

Reveil Mesmont Hamburg 1798-1799
Spectateur du Nord Baudus and Villers Hamburg 1797-1802

Nevertheless, within these parameters, different gazettes developed dif-
ferences in tone and approach, especially as the Revolution approached,
and from the late 1760s three leading papers, the Courier du Bas-Rhin,
Gazertte de Leyde and Courier de I’Europe (founded 1776), began increas-
ing editorial comment.” When French subscriptions to international
gazettes dropped sharply after 1789, reputation, political engagement —
and in the case of the Courier de I’Europe ideological prostitution — helped
these three papers to survive. For by 1791-2, faced with the demands
of partisan politics, it was becoming difficult for international gazettes
to retain their detachment and appeal.”* Hence, most disappeared in the
1790s and several others came under the influence of the émigrés, includ-
ing the Gagzette de Cologne, Courier du Bas-Rhin and Courier de I’Europe.™
However, the 1790s also witnessed the establishment of numerous pa-
pers by the émigrés themselves. London alone had eleven émigré papers
between 1793 to 1818, including the Courier de I’Europe, which under the
title Courier de Londres survived until 1826, adapting its politics to polit-
ical contingency.’3 A brief survey of titles produced elsewhere identified
thirty-three more papers edited by émigrés on mainland Europe and in
the United States.™ The most important European émigré papers are
listed in table 2.

From 1759 to the Revolution, France was the most important market
for the cosmopolitan press. Although ancien regime French readers had



26 Simon Burrows

been introduced to an illegal literature of ideas by a flourishing clan-
destine pamphlet trade, they found fresh, miscellaneous political news —
especially of France — hard to come by until the 1760s. The handful of
foreign gazettes that were permitted to circulate in the post — notably
the Courrier d’Avignon, Gazette d’Amsterdam and Gazette d’Utrecht — were
prohibitively expensive, and the only domestic newspaper, the Gazette
de France, was insipid, heavily censored, court-centred and offered little
French political news.’® However, after the so-called ‘postal revolution’
of 1759, the government tolerated the importation under licence of var-
ious foreign gazettes and granted a monopoly over their distribution at
a moderate fixed price via the postal service. The postal revolution cut
prices by around 70 per cent and thereafter sales of international gazettes
rose rapidly: 3,100 subscribers in 1747 had become 14,000 by 1781. This
compares with a circulation of almost 30,000 for domestically produced
newspapers.'” After the postal revolution France became the most im-
portant market for international gazettes. As a result they proliferated
and the French government gained increased powers of suasion over
them.

Total sales of international gazettes and individual titles were closely
connected to political events. They boomed in the Seven Years War,
fell back after the peace, peaked again during the American Revolution,
and then began to climb again in the pre-revolutionary crisis.”® After the
French Revolution subscriptions inside France to all categories of foreign
news periodical fell to negligible levels. However, there was also a signifi-
cant market beyond France. In November 1778, the Courier de I’Europe’s
London print-run was 700, a level that was probably relatively constant
until further boosted by the pre-Revolution and coming of the émigrés.>°
Until the Revolution a much larger edition for the continent was printed at
Boulogne. The Gazette de Leyde’s circulation peaked during the American
Revolution at 4,200 subscribers, of whom only 2,500 lived in France or
Brabant, plus perhaps 2,000 more for counterfeit editions.?’ The Courier
du Bas-Rhin, although banned in revolutionary France, had a circulation
of 1340 in 1793 and 530 in 1801.?2 Among émigré journals, Peltier’s
Correspondance politique boasted at least 225 subscribers in Britain and
450 in continental Europe and Mallet Du Pan’s twice-monthly Mercure
britannique probably had 2,000 to 2,500 subscribers plus perhaps 1,500
more for its various counterfeit editions. Regnier’s Courier d’Angleterre dis-
tributed an average of 490 copies per issue in 1808.23 Surviving evidence
allows us to speculate that before the Revolution international gazettes
had a total of perhaps 10-15,000 subscribers outside France, roughly
matching their circulation inside. This total excludes the phenomenally
successful Annales politiques, civiles et littéraires du dix-huitieme siecle of



The cosmopolitan press 27

Simon-Nicolas-Henri Linguet, more a commentary on political events
than a newspaper, which sold over 20,000 copies Europe-wide. After the
Revolution, despite enormous upheavals in the market and the collapse
of many international gazettes, French extra-territorial papers continued
to have several thousand subscribers outside France. These numbers,
though small, were not insignificant, especially given multiple readers
and the social status of the readership.

Although detailed subscription lists do not survive, there is no doubt
that the extra-territorial French press served an elite audience. Jeremy
Popkin’s analysis of the content of the Gazette de Leyde convincingly
demonstrates that it performed the main function of an ‘elite press’, deliv-
ering the highest possible quality political news to a wealthy cosmopoli-
tan audience. Like the other French international gazettes and émigré
papers, it was almost wholly reliant on subscription revenue.?4 However,
what little advertising it carried targeted the wealthiest strata of ancien
regime society, the potential purchasers of large estates and luxury goods
across Europe and beyond. For according to the abbé Bianchi ‘the Dutch
gazettes are read at Constantinople, Smyrna, Cairo, in the Levant, in both
Indies, just as at the Hague and in the cafés of Amsterdam’.?S German
papers were also widely available. The Gazerte des Deux-Ponts’s distri-
bution spanned London, Versailles, the Rhineland, Berlin, Rome and
Vienna while in 1768 the newly founded Courier du Bas-Rhin was circu-
lating widely in France, Germany, Austria, Bohemia, the Low Countries,
Switzerland and Italy.2® As Popkin notes, the international gazettes were
required reading for diplomats and politicians,?’ but they were also avail-
able to readers from other social strata. Paul Benhamou found French
readers could pay to read international gazettes in the premises of Parisian
gazetiers, and in numerous cabinets de lecture (public reading rooms), soczétés
d’amateurs (associations of literature enthusiasts who subscribed for jour-
nals collectively) and chambres de lecture (clubs of individuals who gath-
ered to read and discuss papers purchased in common) across France.
There were also a large number of sociable sites where gazettes, though
not the primary attraction, were usually available gratis, including cafés,
clubs, gambling dens and smoking rooms.2® International gazettes might
be encountered in the remotest corners of Europe and the Mediterranean.
By the late 1780s, a French soldier in the Russian army in Moldavia could
buy fresh editions of the Gazerte de Leyde from Jewish merchants, and the
comte de La Motte could read the paper in a Glasgow café.?® A decade
later, while campaigning in Egypt, Napoleon updated himself on French
affairs from copies of the Courier de Londres acquired from the British
navy,3° while French police reports reveal that in 1811 Peltier’s L’Ambigu
was circulating at Tunis ‘in the cafés, auberges and other public places’.3"



28 Simon Burrows

These examples suggest that international gazettes were reaching social
groups well beyond politicians, diplomats and courtly and aristocratic
elites and that a variety of titles were available to the public at a modest
price in moderate-sized towns across Europe and even beyond.

After the Revolution, émigré papers continued to serve an elite au-
dience. Mallet Du Pan’s Mercure britannique’s readers included British
princes and ministers, various European diplomats, Tsar Paul I, the Duke
of Brunswick, the Prince of Brazil and ‘many other persons of rank
and of parliamentary and literary distinction’.3*> The Courier d’Angleterre
circulated among some of the Tsar’s leading Francophobe advisors,
Swedish aristocrats and the leading counter-revolutionary publicists.33
But émigré journals also served other audiences, notably French exiles
and French-speaking merchants.

The most successful international gazettes were based along major
trade routes, mostly in smaller states with considerable autonomy and
liberal censorship regimes. The oldest were established in the United
Provinces by Huguenot refugees in the late seventeenth century.
Others were published in the German Rhineland, the German free city
of Hamburg, the neighbouring Danish free city of Altona and a handful
of small states along the French frontier. These included the principal-
ity of Bouillon; the Prussian enclave of Cleves (home to the Courier du
Bas-Rhin); the Duchy of Deux-Ponts and the papal enclave of Avignon.
London emerged as a publishing centre belatedly, and only for political
reasons. Cut off from the sources of Continental news, it only became a
viable base in the 1770s and early 1780s, when Britain’s struggle to re-
tain its American colonies became Europe’s leading story. The Courier
de PEurope was launched to take advantage of these circumstances, but
its proprietors soon felt the need for a Continental edition at Boulogne.
After the peace, subscriptions fell sharply. Moreover, until the French
Revolution, London’s French journalists were widely acknowledged to be
the lowest class of muck-rakers. The Courier de I’Europe’s founding editor,
Alphonse-Joseph de Serres de LLa Tour, was a romantic refugee from
royal justice, who had absconded to London with the aristocratic wife
of his well-connected employer. His successors Charles Théveneau de
Morande and Joseph Perkins MacMahon were blackmailers and lLibellistes.
Morande was also a French spy. London only became the premier French
extra-territorial news centre once more in the mid-1790s, as revolution-
ary armies advanced, quashing Dutch and German press liberty. In-
creasingly, only LLondon seemed to offer both a reasonably free press
beyond the reach of French influence and a significant French commu-
nity. By 1798 Mallet Du Pan could write to a friend: ‘As for the public ...
one must leave the continent in order to speak to it; for there is no longer



The cosmopolitan press 29

anywhere where anyone can print a line against the Directory and its
manoeuvres ... Only in England can one write, think, speak or act.’34

Before the Revolution, France had few career journalists. According to
William Murray, Mallet Du Pan and Linguet were probably the first.35
However, both began their journalistic careers beyond French borders,
and there the situation is not so clear. In London several pre-revolutionary
exiles worked on more than one paper, including Serres de La Tour,
Perkins MacMahon and Morande. Jean Manzon, the Piedmontese editor
of the Courier du Bas-Rhin, and his arch-rival Jean LLuzac, who edited the
Gazette de Leyde from 1772 to 1798, should also be considered career jour-
nalists. So perhaps should Jacques-Pierre Brissot, who was the indexer
of Linguet’s Annales and an administrator and later journalist with the
Couriter de I’Europe before establishing a succession of papers. The revo-
lutionary journalistic partners Pascal Boyer and Antoine-Marie Cerisier
also began their careers with the extra-territorial press before 1789.

Among numerous motives that drew these men to journalism, money
was certainly important. The profits for a successful journalist-proprietor
were considerable. According to Brissot, Serres de La Tour often boasted
that he earned more money in a year from his one-third share in the
Courter de ’Europe’s profits than Jean-Jacques Rousseau had made in a
lifetime as a philosophe.3° Likewise, Jean Luzac’s revenues from the Gazerte
de Leyde exceeded those of the entire University of Leiden, where he was
also a professor.3” Even émigré journalists earned considerable sums.
Mallet Du Pan’s income as editor-proprietor of the Mercure britannique
exceeded the lavish salary of 18,000 livres he had earned in the 1780s
as political editor of Panckoucke’s Mercure de France, despite a much
smaller circulation. His rival Peltier lived extravagantly, and journalism
helped him to recover from a series of bankruptcies.

Journalism also offered exiles an opportunity to remain politically
involved. For many it was a conscious choice for this reason and
even before 1789 the most successful journalists were characterised by
their ideological commitment. Both Jean Luzac and Manzon promoted
moderate variants of Enlightenment: ILuzac championing representative
bodies, Manzon supporting enlightened absolutism, penal reform and
d’Holbachian materialism.3®* Linguet used his journal primarily as a
‘tribune’ to advance his views rather than record news,3° and his example
was followed from 1787 by Morande, who, finding an independent jour-
nalistic voice, espoused the cause of patriotic reform in his editorials and
Lettres d’un voyageur. Morande’s articles were highly engaged, topical
and prescriptive. They broke new ground in French newspaper journal-
ism and attempted to lead public debate. Nothing like them appeared in
other French-language newspapers during the pre-Revolution.4° Their



30 Simon Burrows

style was imitated by journalists in revolutionary Paris, where it created
a ‘new type of demagogue’, the tribune of the people, who transformed
Linguet’s activism into calls for direct action.#’ Commitment to a cause
became a hallmark of émigré journalism too, as Mallet Du Pan made ex-
plicit when he declared the Mercure britannique’s aim ‘of reviving in every
quarter the courage of governments and nations overwhelmed or men-
aced by the French Republic; of showing them the necessity of resistance,
and inspiring the hope of success, if supported by united endeavours and
the rectitude of intention’.4?

Given their audience and the sensitive information and heterodox ideas
they sometimes carried, it is hardly surprising that ancien regime govern-
ments sought to contain or control the content of international papers.
Their most obvious expedient was to ban gazettes from circulating on
their own territories. Joseph II punished the Gazerte de Leyde by giving
a third party exclusive rights to reprint and disseminate the journal in
the Habsburg realms, allowing news to circulate but hitting the news-
paper’s owners in the pocket.43 Until 1759 the French also permitted
cheap reprints, but found that this left editors no financial incentive
to adopt a moderate tone: perhaps this is why they eventually decided
to admit cheap foreign gazettes.44 They also found that temporary in-
terdictions were more flexible. They briefly banned the Courier du Bas
Rhin in 1767 for publishing extracts of an anti-religious tract; the Gazette
d’Utrecht in 1771 in order to intimidate other papers; and the Courier de
I’Europe in 1776 for publishing a letter mistreating Marie-Antoinette and
Maurepas. 4’

However, bans could not prevent the circulation of unfavourable news
information on foreign soil and among the policy-makers and diplomatic
corps of rival powers. Ancien regime governments therefore often re-
sorted to diplomatic complaints to silence recalcitrant journalists, with
varying success.4® From the late seventeenth century onwards there was
a steady stream of diplomatic complaints against Dutch international
gazettes.#’” The authorities in the Netherlands often took positive ac-
tion in response to complaints. One from the Prussian government in
1790 led to a temporary interdiction on the Gagzette de La Haye, which
resulted in its permanent closure.4® But such brutal effectiveness was
rare and the influence that the Prussians enjoyed in Holland after their
intervention in the patriot revolution in 1787 was exceptional. Usually
diplomatic complaints had lesser effects. Jean Veycrusse has traced thirty
complaints against Dutch gazettes in French archives dating from the
period 1760-1785, most originating from the highest levels of French
society rather than government. Of these thirty cases, the French gov-
ernment took action over twenty-eight, pressurising the journalists to



The cosmopolitan press 31

back down and print retractions or corrections in at least twenty-four.4?
Complaints elsewhere forced similar retractions: in 1768 the Gagzette de
Berne was forced to print a humiliating retraction of a ‘false and calum-
nious’ notice which had wrongly attributed a scandalous banned work
to Voltaire, after the philosophe complained to the Bernese authorities.>°
Sometimes complaints resulted in sanctions. In 1776, Etienne Luzac was
reprimanded for offending the Grand Master of the Order of Malta and
ordered not to print commentaries in future.>*

Despite the high success rate of such complaints, warnings, bans and
admonitions seldom had much lasting effect. In the Netherlands, at least,
this was in part due to the devolved power structure, and the same was
possibly true, to a certain extent, in the Holy Roman Empire. Moreover, if
pushed too hard, editors might imitate Gueudeville who, finding his Espriz
des cours de I’Europe suppressed in 1701, merely changed its title.>> Or
they might move their operation, like Pierre Rousseau, whose peripatetic
Fournal encyclopédique moved from Liege to Brussels before finally finding
a safe home in Bouillon.53 Moreover, bans and complaints could prove
counter-productive. Jean-Baptiste de la Varenne, editor of the Glaneur
historique, welcomed them, believing that they promoted sales, while in
1776 the Mémoires secrétes predicted that the Courier de I’Europe’s notoriety
would win it many subscribers once the French government lifted its
interdiction.5 Dutch editors could sometimes afford to be defiant. In
response to French complaints in 1772 Etienne Luzac replied that if he
limited himself to French news published in the Gazette de France, ‘it
would alert the French public that we were holding back and produce the
opposite of the desired effect’.55 In the same year he refused to bow to
Danish complaints that he had refused to endorse charges brought against
the reforming minister Struensee, who was executed after a palace coup.
However, Luzac’s bold declaration that he would ‘never depart from the
truth either out of enmity or from a desire to please men in high places’
was largely bluster. Already in 1771, following French complaints, he
had ceased publishing material on the Maupeou crisis in France.5® The
Gazerte d’Amsterdam, Gazette de La Haye and Gagzette d’Urrecht bowed
before similar pressure.5?

Nevertheless, Etienne Luzac’s comments showed that governments
were caught in a cleft stick. If they wanted to persuade a broad European
public of their version of events, they had to use news channels that
enjoyed that public’s confidence and maintained their appearance of in-
dependence by publishing documents from all parties. In turn, this meant
that governments were forced to attempt to persuade. In the process they
admitted tacitly that they recognised the legitimacy of the judgements of a
‘public’, however limited, and existence of alternative sources of authority



32 Simon Burrows

and hence, that monarchs were not the only political actors within their
states.’®

Realising that they could not always suppress hostile news coverage,
governments sought more effective means to moderate and guide cover-
age of affairs in the international press. One way to achieve this was to
attempt to bribe editors and proprietors. Thus, Manzon — who readily
sold his pen on issues which affected neither Prussian interests nor his
own personal crusades — was paid to push a pro-Polish line by the Polish
King, Stanislaus-Augustus Poniatowski, until 1772—3, when Russian pres-
sure forced the journalist to change tack.5® In the 1740s, it was rumoured
that the French had bribed the only Dutch gazettes permitted to enter
France. It was said that Du Breuil, the editor of the Gazette d’Amsterdam,
was paid 2,000 livres for allowing the French ambassador to vet his paper,
while Madame de Limiers was said to have received 12—15,000 livres for
pro-French coverage in the Gazette d’Utrecht.® The French postal rev-
olution of 1759 was also a form of bribe, for by opening the frontiers to
other selected gazettes and slashing the cost of postage, the French were
opening up the largest market in Europe. No editor could afford to ignore
this incentive, although one complained that the circumspection required
to gain admission had made his gazette too ‘dull’ for readers outside
France.' Moreover, according to manuscript newsletters the French gov-
ernment ‘bought’ the Courier de I’Europe during the American Revolution
with a mass-subscription, allegedly for 4,000 copies, an improbably high
amount.®? But if it was to remain a credible organ they had to allow it
considerable leeway for, as its proprietor remarked, it would lose all in-
terest if it was sensed to be written from Paris.®3 This paradox dogged the
French in their attempts to moderate the foreign gazettes. It would also
prove problematic to British attempts to use the émigré press after 1803.

Governments also began to develop techniques of news management.
Several German powers established international gazettes as a means to
exercise direct control over a paper while promoting their interests with
an international public. The Gazerre de Cologne, founded in 1734, fought
assiduously for causes supported by its prince-bishop electors. It op-
posed the philosophes and religious laxity and became a mouthpiece for the
Jesuits after their expulsion from France.®* The liberal Duke Christian IV
of Deux-Ponts, who had close ties with the philosophes, established a liter-
ary journal to be their organ and contemporaries saw a similar influence
behind the Gazette des Deux-Ponts, which was edited under bureaucratic
supervision.® So was the Courier du Bas-Rhin, which served notoriously
as a Prussian ‘propaganda bridgehead’ into Western Europe.®® How-
ever, although his paper regularly published Prussian-inspired disinfor-
mation and commentaries on international affairs and was no freer in



The cosmopolitan press 33

its domestic coverage than the Gagzette de France, Manzon’s relationship
with the Prussian authorities was complex and far from servile. His pa-
per, like many other international gazettes, was not permitted to report
freely or comment on events in its homeland.®” However, he was allowed
to follow instructions on international affairs with considerable interpre-
tative latitude, and expected to comment freely on the internal politics of
other countries and philosophic matters.®® The French attempted to con-
trol news flows internally by releasing a flood of supportive information
and suppressing contrary stories and externally by feeding information to
their vassal papers in Avignon and London.% Furthermore, in the 1770s,
they launched a number of substitute papers, including Panckoucke’s
‘clandestine’ foreign papers the Journal de Genéve and Journal de Bruxelles,
and the propagandist Affaires de I’Angleterre et de I’Amérique.’® American
diplomatic agents supplied propaganda essays to the handful of interna-
tional gazettes that accepted such pieces, but such efforts were depen-
dent on individual initiative. Moreover, the Americans had little control
over editors. When John Adams decided to stop sending materials to the
Gagzette de Leyde and start patronising the Gazette d’Amsterdam after Jean
Luzac argued for peace based on a territorial compromise, it did nothing
to popularise the American cause.””

A more sophisticated method of control was to direct reporting at
source. Stanislaus-Augustus tried to ensure a pro-Polish coverage by sup-
plying bulletins to Dutch and German journalists;’?> and in the early
1780s, if not earlier, the French established close supervision over the
Parisian correspondents of the foreign gazettes. Certainly, a system of
direction existed from January 1781, when they arrested several Parisian
newsmongers, including Pascal Boyer, formerly a correspondent for the
Courter de I’Europe and Charles Fouilhoux, who corresponded with the
Gazette d’Urrecht. Both were rapidly released on a good behaviour bond
and given official sanction and materials to continue their trade. More-
over, the government apparently arranged for Boyer to run a news bureau
supplying the Courier du Bas-Rhin, Gazette de Leyde and possibly Europe’s
best-selling paper, the German-language Hamburg Correspondenten.”
Systematic supervision may have existed already in the 1770s, for in
March 1780 the British press entrepreneur Samuel Swinton alerted the
editor of his new gazette, the Gagzerte anglo-frangoise-ameéricaine, that his
Paris correspondent also supplied the Gazetre de Cologne, Gazette d’Utrecht,
Gagzette d’Amsterdam and Gazette de Leyde.7*

Whether newspaper editors were fully aware of their correspondents’
links to the French administration is not entirely clear, but this relation-
ship was indicative of the gazetteers’ symbiotic reliance on government.
Journalists needed governments to supply fresh and reliable information,



34 Simon Burrows

whilst governments wished to suppress certain stories, at the same time
as publicising others. By the early 1780s, these developments had created
an integrated system of political reporting covering all Europe, especially
with regard to bulletins from France. Thus, in late July 1789, exactly
the same initial report of the fall of the Bastille appears in the Gazetre
de Leyde, Gazette de Berne and Courier du Bas-Rhin, with only slight ed-
itorial variations.”S This inter-textuality has important implications for
our understanding of European public opinion and responses to key is-
sues, especially the generally warm reception given to the early stages
of the French Revolution. The response was similar across Europe,
at least in part, because across the Continent elites were reading similar
reports based on the same printed and manuscript sources in interna-
tional gazettes. And in many cases these reports also served as sources
for domestic papers.

Given the degree of integration of the international gazettes, it is worth
making a few generalisations about editorial content, especially as edi-
torial interventions became increasingly common after 1750. From the
late 1760s and early 1770s, after the founding of the Courier du Bas Rhin
and Courier de I’Europe, and Jean Luzac’s accession to the editorship of
the Gagzette de Leyde, ideological discourses also begin to appear more
frequently in these papers.”® The most reticent among them was the
Gazerte de Leyde. Although in this period it was Europe’s paper of record
and aimed at comprehensive and impartial reporting, Jean Luzac’s com-
mitment to representative, though not democratic, forms of government
was evident in editorial comments and his willingness to accept Ameri-
can propaganda materials. His stance was even clearer in the 1780s when
he emerged as a leader of the moderate faction of the patriots during
the Dutch Patriot Revolution.”’’ Luzac’s arch-rival, Jean Manzon, who
edited the Courier du Bas-Rhin, was more outspoken, especially in favour
of enlightened absolutism. In his ‘Cleves’ column and long notes and ex-
plications, Manzon offered both opinion and interpretation, often while
launching tirades against other newspapers.”® More innovative still was
the London-based Courier de I’Europe, whose early numbers resembled
British newspapers and offered regular coverage of the sessions of par-
liament, large numbers of readers’ letters, essays, occasional poems and
literary contributions. This formula proved too radical for readers, and
the paper rapidly adopted the traditional quarto form of the international
gazettes and reduced cultural content and correspondence. However, it
continued to offer more commercial news and cultural and literary con-
tent than its Continental counterparts and from 1787, as we have seen,
contained Morande’s essay articles, which advocated political reform as
the means to ‘regenerate’ France.



The cosmopolitan press 35

All three leading gazettes promoted Enlightenment, albeit in diluted
and divergent forms, and the same is generally true, though to a lesser
extent, of most of their competitors. All international gazettes tended to
favour freedom to circulate information, but few, if any, supported un-
bridled freedom of expression. To varying degrees they supported more
humane punishments and legal codification. They also tended — with rare
exceptions such as the Gazerte de Cologne — to be secular, anti-Jesuit and,
in Manzon’s case, materialist. Most favoured political emancipation and
representative government, usually supporting representative bodies in
their struggles against ministerial and monarchic power. Even Manzon
believed liberty should be the ultimate aim and crowning achievement of a
strong regime, but he saw absolutism as the only guarantee against social
disintegration. In fact, Manzon’s fear of demagoguery and democratic
forces was shared by the other international journalists, but in a more
muted manner. The political preferences of the international gazettes
thus covered the spectrum of enlightened elite opinion. However, after
1770 the unity of that elite was strained in the face of political develop-
ments. The American Revolution and Dutch Patriot Revolution of the
1780s in particular were decisive in formulating European opinion prior
to 1789. As these political developments were reported and interpreted
by the press, it is legitimate to ask whether the international gazettes
contributed to the spread and development of reformist and democratic
ideas.

It has been suggested that the ideals of the American Revolution, with
their emphasis on liberty and the principle of no taxation without repre-
sentation, constituted a direct challenge to the powers of ancien regime
Europe, and that the publication of American proclamations and consti-
tutions in the gazettes was deeply subversive.”® However, as Jack Censer’s
contribution to this volume suggests, we should exercise caution with such
claims, even in a French context. Moreover, 1789 appears to have changed
the way in which European readers understood these documents.?°
The response of the Gazerte des Deux-Ponts, whose editors viewed the
insurgents’ struggle as a just battle against ministerial despotism, is prob-
ably typical.®” Jean Luzac seems to have taken the Americans’ part largely
for similar reasons.3?

The coverage of representative politics, especially the British parlia-
ment, has also been seen as subversive, especially in France.?3 In 1793,
Peltier even accused the Courier de I’Europe of precipitating the Revolution
by creating a vogue for opposition.® Again, it is necessary to urge cau-
tion. However, it seems fair to argue that through the Courier de I’Europe
in particular, educated Europeans became familiar with the political
vocabulary of British representative politics, leading old French terms



36 Simon Burrows

such as opposition, majorité, minorité¢ and responsabilité to be invested with
modern political meanings.?5 But conversely British political life was
often depicted as tumultuous, divisive and faction-ridden, and this may
have reinforced prejudices against representative politics, at least in their
British incarnation. The Courier du Bas-Rhin admired Britain, but saw
her ‘liberties’ as a distraction to mask ministerial despotism at a deeper
level: it argued that Voltaire received more protection in France than
John Wilkes in Britain.®¢ Morande likened the British constitution to a
beautiful woman showing the blemishes of age.?” These ambiguous de-
pictions may help to explain the rejection of the British political model by
the French Constituent Assembly in September 1789, despite decades of
Anglophilia in enlightened circles.

Events in the Netherlands in the 1780s — where traditional tensions
between the Stadholderate and representative provincial estates backed
by urban interests erupted into open conflict — also seem to have had
a decisive influence on the political views of many international jour-
nalists. Dutch papers like the Gazette de Leyde and Gazette d’Amsterdam
gave the so-called parriots vigorous support in their struggle against the
Stadholder — until silenced by Prussian intervention in 1787 — as did
the French-sponsored Courier de I’Europe, keen to support France’s tradi-
tional allies. The Courier du Bas-Rhin, not surprisingly took the
Stadholder’s part, castigating the patriors, whom it labelled ‘le part
démagogique’ and accused of bribing correspondents to papers like the
Gagzette de Cologne in order to mislead European opinion.®® The Gazerte
d’Amsterdam in contrast stigmatised the Stadholder’s supporters as ‘the
party opposed to liberty’ and accused them of wishing to sow disunity
among the patriots.?? The rebellion in the neighbouring Austrian Nether-
lands (modern Belgium) was treated in a somewhat different manner.
Manzon naturally was antipathetic: a typical report in December 1786
denounced staff at the University of Louvain for fomenting resistance
to reforms that all Europe applauded.®® But this time the Dutch patriot
Luzac and French agent Morande concurred with him. While both
applauded outbursts of popular resistance to despotism elsewhere in
Europe, they had little sympathy for the conservative, priest-led rebel-
lion against the enlightened rationalising policies of Joseph II.%*

The international gazettes’ response to the French Revolution is per-
haps best illustrated by considering their reports of a pivotal event, the
fall of the Bastille. As we have seen, the Courier du Bas-Rhin, Gazette de
Leyde and Gagzette de Berne all carried the same report, save for minor
editorial differences. The report glorifies the success of the ‘Peuple’ on a
day which ‘will forever be celebrated in our annals’. It told of the storming
of the Bastille and murder and decapitation of its governor, de Launay,



The cosmopolitan press 37

but spoke of his treason in ordering his troops to fire on the crowd and
gloated, ‘How the instruments of despotism quake in horror once the peo-
ple throw off their yoke and takes their vengeance.” However, the report
also shows characteristic elite anxieties about popular violence, though it
excuses it on this occasion, asserting, ‘Posterity may excuse the people
of Paris to some extent; today they fought only for their liberty and only
immolated those who provoked and betrayed them.” Crucially, however,
the Gagzette de Leyde deleted this phrase, hinting at a lesser sympathy; and
another summary report in the same issue talks disdainfully about the
‘vile populace’ and their hopes of pillage amidst the disorder.

A survey of reports in four other gazettes shows the prevalence of sim-
ilar viewpoints. All speak of the ‘Peuple’ rather than a mob. The Gazerte
d’Amsterdam’s correspondent was horrified by de Launay’s decapitation,
but described the people as ‘justly incensed’ (“rrizés’) by his actions and
rejoiced that the fall of the Bastille had saved France.®?> The Gazerte des
Deux-Ponts lamented the dismissal of Necker that had provoked the dis-
turbances; celebrated the heroism and impetuosity of the attackers; and
described de Launay as a ‘traitor’ and ‘the people’ as a ‘model of wis-
dom’ — a phrase bearing chilling similarities to the Rousseauist rhetoric
of St-Just and Robespierre.?3 Later, the paper gave sensationalist reports
of the demolition of ‘cetze horrible prison’ and discoveries in its ruins and
archives.®4 The Courier de I’Europe’s main account saw Necker — ‘the
only man who could save France’ — as a victim of an aristocratic party
and briefly glossed over the events of this ‘tumulte horrible’. However, the
editorial column explained that the rebellion was against the abuses of
centuries rather than Louis XVI; stressed that the murders were not pre-
meditated or cruel, because ‘they weren’t committed in cold blood’; and
asserted the King had showed his love for his people by submission to
their will.®5 The Courrier d’Avignon, perhaps the most lukewarm paper,
explained the motives for the murder of de Launay and Flesselles but
described the events as ‘deplorable’; nevertheless, it felt that the King’s
response was the best way to appease the situation.%°

This elitist, ambiguous response to the Revolution — praising reforms,
looking forward to regeneration but deploring and fearing mob action
and demagoguery — continued to characterise the leading international
gazettes for the next couple of years. From 1789 to 1791 Morande saw
the Revolution as part of a pan-European movement for liberty and up-
held the principles of 1789 while castigating extremists of both left and
right. Although he claimed to be a patriote royaliste, he insisted that the
new constitution took precedence over the King.?7” My sampling of the
Gazerte d’Amsterdam in early 1790 suggests it was anti-aristocrat, SUpport-
ive of Lafayette and Necker, and alarmed by both the activities of royalist



38 Simon Burrows

intriguers such as Favras and extreme press liberty. The Gazerte des Deux-
Ponts welcomed the Revolution wholeheartedly until the National Assem-
bly abolished feudal dues in August 1789, thereby threatening the Duke’s
property rights and income, but did not totally abandon the Revolution
until the rise of the Jacobins.?® The Gazette de Leyde, despite huge mis-
givings about the revolutionaries, was optimistic the constitution would
re-establish order and applauded the abolition of Church land and the Le
Chapelier law, which severely curtailed workers’ rights. However, like the
Gazette des Deux-Ponts, it refused to collude in the National Assembly’s of-
ficial lie that Louis XVI had been kidnapped when he fled to Varennes and
by late 1791 the paper was ‘vehemently anti-revolutionary’.?® Thus, by
early 1792, the international francophone press was thoroughly politicised
and ideologically committed to counter-revolution: the ancien regime in-
ternational press system had come to an end.

The ancien regime system worked largely because of a balance of power
preventing any state from being able to assert itself without provoking
counter-measures. This guaranteed the survival of smaller states and al-
lowed princelings of tiny enclaves like Bouillon to gamble on sheltering
controversial publications in return for economic benefits. In effect, if
international gazettes remained moderate in their comment, they would
survive. But this impunity was precariously posited on the survival of
the existing states’ system and, with the coming of the French Revolu-
tion, proved unsustainable. International newspapers were banned from
France under the Jacobin Republic and again in 1797. As the French
Republic expanded, her government began a more systematic campaign
against hostile newspapers across Europe, especially after Napoleon
Bonaparte seized power in November 1799, until by 1803, the Whig
lawyer Sir James Mackintosh could claim credibly that Britain had ‘the
only free press remaining in Europe’.’°°

The Napoleonic assault on the independence of the European pub-
lic sphere began in January 1800 with a decree reducing the Parisian
press from seventy-three to thirteen titles. By 1811, further decrees, forced
mergers, bankruptcies and suppressions had reduced them to just four
and the government controlled the appointment of editors. In 1807, the
provincial political press was limited to one paper per département, to be
edited by the prefect.’®® Foreign news was only permitted if it had already
appeared in the official Moniteur. Hostile papers were forbidden from cir-
culating in France, as were German-language papers save the pro-French
Minerva. However, the European newspaper-reading public was too ex-
tensive to be served only by French subsidised newspapers, so similar
measures were extended to conquered territories and satellite states. For
example, a press censor was established in Amsterdam and after the



The cosmopolitan press 39

Act of Mediation in Switzerland (1802) the press there also came under
French control.’®> The German press was finally subjugated after the
campaign of 1806—7, when several international gazettes including the
Courter du Bas-Rhin, the Gazette de Frankfort, the Gazerte de Bayreuth and
several Hamburg papers were suppressed.’®> The Correspondenten was
reduced to abject servitude, forced to publish as a bilingual news-sheet
and rapidly lost subscribers.’®* Indeed, the only significant German
paper not to fall under direct government control in this period was the
Allgemeine Zeitung, and even it was effectively bent to Napoleon’s will and
forced to depend on the Moniteur for material.’®5 Besides, after 1804,
when he had the Nuremburg publisher J. P. Palm seized and shot, few
publishers dared to defy Bonaparte.

Napoleon also sought to silence or convert ‘enemy writers’ beyond
his immediate sphere of influence, using a mixture of intimidation, pay-
ment, argument and diplomatic complaints. As a result, in July 1800,
the Hamburg Senate suppressed the Censeur and arrested its authors,
although Russian pressure prevented their extradition.’®® Likewise, by
1801, two leading émigré editors, Louis Baudus of the Spectareur du nord
and Montlosier of the Courier de Londres, were won over to the new
regime.'®7 However, during the Peace of Amiens (1802-3), Bonaparte
failed to silence criticism in the London press and above all Peltier’s
journals and the Courier de Londres, now edited by Jacques Regnier, a
pur royalist. Although keen to placate Bonaparte, the British ministry in-
sisted that they could not legally expel Peltier, agreeing instead to bring
him to court, where he was found guilty on a charge of criminal libel.
Nevertheless, the French were dissatisfied with the British government,
feeling that their denial of legal authority to punish Peltier was provocative
hypocrisy, especially as the Aliens Act was used to expel pro-French edi-
tors in both 1793 and 1803. The dispute rapidly soured relations between
Britain and France, accentuating mutual perceptions that the other acted
through malevolence and hastening the descent into war. Contemporary
observers including the French Foreign Minister Talleyrand, the British
Ambassador Whitworth and Napoleon’s secretary Bourienne agreed that
the press issue was a decisive factor in the outbreak of a war which, at
that stage, both sides would have preferred to avoid.™®?

The objective of French press policy was to prevent certain types of
news becoming known, especially those damaging to the army, France’s
allies, social harmony or popular sovereignty. Many subjects, including re-
ligious affairs, the Bourbons, military movements and Napoleon’s actions
or speeches, could only be discussed if reports had already appeared in
the Momniteur. Other topics, including events in Spain and Rome in 1808,
were placed under temporary interdict; the word ‘Poland’ was banned.*®®



40 Simon Burrows

These bans were not intended merely to portray Napoleon as the only
public actor in Europe and to keep French citizens and subject peoples in
ignorance. Their other purpose was to establish a French monopoly over
the distribution of ‘agenda-setting’ information, keeping enemies and
wavering allies alike in the dark as to French intentions, dispositions and
weaknesses. Nor should it be forgotten that alternative sources of infor-
mation for governments were breaking down in the Napoleonic period.
Postal services between combatants were interrupted. Merchant activity
and correspondence were inhibited, especially after the instigation of
the British blockade and Napoleon’s Continental system. Diplomatic
reports, themselves often partly reliant on press sources, were constrained
by censorship, blockade and war. Even foreign travellers, traditionally a
useful information source, found their movements inhibited by the new
‘rules’ of revolutionary warfare, especially after Napoleon arrested all
Britons unfortunate enough to be in Paris at the opening of hostilities in
1803.

In consequence, after 1803, Napoleon’s enemies were forced to rely
increasingly on self-serving reports from spy-masters like Fauche-Borel
and the comte d’Antraigues for information and — as the British
Foreign Minister Castlereagh explained — on French-language journals
for ‘Conveying instruction to the Continent when no other means could
be found.’’™ Thus, the British government hired émigré newspapers
to fight its propaganda war, including Peltier’s I’Ambigu, the Courier de
Londres and Regnier’s Courier d’Angleterre, a succession of journals pro-
duced in Germany by Paoli de Chagny, the Altona-based Abeille du Nord
and possibly Hyde Neuville’s Journal des dames in New York. In re-
sponse the French obtained the suppression of Paoli de Chagny’s Mercure
universel at Regensburg and bans on the Courier de Londres in the Batavian
Republic, Hamburg and Saxony in 1804—5.""* Moreover, in April 1805,
Regnier was sacked from the editorship of the Courier de Londres, appar-
ently at the instigation of the British government, possibly to remove an
obstacle to peace negotiations.'"?

After the battle for Germany was lost, the British propaganda cam-
paign switched to Russia and Sweden, where Regnier’s new paper, the
Courter d’Angleterre, as well as the Courier de Londres and I’Ambigu were
distributed at British expense with the connivance of the local authori-
ties. After the peace of Tilsit between France and Russia and the coup
d’état of 13 March 1809 in Sweden, this connivance was withdrawn, but
highly placed anti-French elements in both countries continued to dis-
tribute the papers by clandestine means until the Francophobes regained
the ascendant in 1811.""3 From 1808, following Napoleon’s invasion of



The cosmopolitan press 41

the Iberian peninsula, émigré propaganda papers were also distributed
there, and sometimes translated into Spanish and Portuguese.'™

Despite the importance of their objectives, the British Foreign Office
failed to exercise a close supervision over what its hirelings wrote, due to
lack of resources and limited means of coercion, especially as government
subscriptions to émigré journals were not necessarily essential to their
financial survival. Although the Courier d’Angleterre folded rapidly fol-
lowing the peace, the Courier de Londres and I’Ambigu both published for
several years after the remaining émigrés went home in 1814 and the gov-
ernment withdrew support in 1815. Thus, although funding to these three
papers exceeded the entire sum the government expended ‘corrupting’
the British press in the 1780s and 1790s, the émigré journals’ support
for the British government was contingent rather than absolute. But the
émigré press also enjoyed considerable freedom because the government
wished its links with the papers to remain a secret. This allowed them
sufficient latitude to expound disagreeable doctrines, including polemi-
cal articles that justified and incited Napoleon’s assassination.'s

Such murderous partisanship would have been unthinkable to the late
eighteenth-century international gazettes and represented a considerable
mutation. They had belonged to a world of controlled knowledge and
aspired, at most, to freedom of information, not freedom of opinion. For
the wider public they provided materials, rather than a forum, for pol-
icy discussion. Only the established political authorities who produced
these materials and a handful of more outspoken newspaper editors ac-
tually participated in debate in their pages. Nevertheless, by exposing
political actors to scrutiny, by forcing them to justify their positions
in public documents, in freeing information flows and in cautiously sup-
porting political reforms, the international gazettes were agents for the
diffusion of Enlightenment, cosmopolitanism and confident reformism
among Europe’s francophone elites. But after the Revolution polarised
Europe, the international gazettes and émigré organs that survived be-
yond French reach became organs of party and committed advocates
of counter-revolution, shedding their characteristic detachment in the
process. After 1802, when most émigrés returned to France and the pan-
European public sphere was systematically transformed into a French-
controlled space, exile journals were reduced to serving the interests of
allied propaganda and forlorn, outspoken vitriolic attacks on Bonaparte.
Finally, in the era of romanticism, nationalism and the steam press after
1815, the cosmopolitan press had outlived its purposes and rapidly disap-
peared. The old Europe of francophone elites bound together by common
language, culture, values and media had gone forever, the emigration



42 Simon Burrows

was over and, as one journalist remarked, with the coming of peace ‘a
French newspaper printed in London is the most useless thing in the
world for the [British] government’."*¢ In the revolutionary struggles, the
pan-European public had disintegrated.

NOTES

1 Jerzy Lojek, ‘Gazettes internationales de la langue frangaise dans la seconde
moitié du XVIIleme siecle’, in P. Deyon (ed.), Modéles et moyens de la réflexion
politique au XVIIle siécle, 3 vols. (Lille, 1977), vol. 1, 369—82.

2 Laus de Boissy to Société Typographique de Neuchatel, 9 March 1780,
Ms. STN 1173, fos. 320-1, Bibliothéque publique de la ville de Neuchatel,
cited in Michel Schlup, ‘Diffusion et lecture du Fournal helvétique, au
temps de la Société Typographique de Neuchitel, 1769-1782°, in Hans Bots
(ed.), La Diffusion et lecture des journaux de langue francaise sous I’ancien régime
(Amsterdam, 1988), 59—71, p. 69.

3 The standard bibliographical work is Jean Sgard (ed.), Dictionnaire de journaux,
2 vols. (Paris, 1991); Henri Duranton, Claude Labrosse and Pierre
Rétat (eds.), Les Gazettes européennes de langue frangaise (XVIIe—XVIlle siécles)
(Saint-Etienne, 1992) is devoted to the topic.

4 While researching this chapter I discovered a uniquely rich collection of in-
ternational gazettes for the years c. 1774—90 in the Bibliothéque municipale
de Versailles, most of which went unreported in the survey of holdings in
Duranton et al. (eds.), Gazettes européennes, pp. 331-46. It comprises the
Courrier d’Avignon (1775-89); Courier du Bas-Rhin (1774—90); Courier de
U’Europe (1776—91); Gazette d’Altona (1774-5); Gazette d’Amsterdam (1748-91);
Gagzette de Cologne (1774-85); Gazette de La Haye (1752—87); Gazette de Leyde
(1774—91); Gazette d’Urrecht (1750-84); and Gazette des Deux-Ponts (1774-84;
1789-91).

5 On the émigré press see Simon Burrows, French Exile Journalism and European
Politics, 1792—1814 (London, 2000); Héléne Maspero-Clerc, Un Fournaliste
contre-révolutionnaire: Jean-Gabriel Peltier, 1760—-1825 (Paris, 1973) and her ar-
ticles ‘Journaux d’émigrés a Londres’, Bulletin d’histoire économique et sociale
de la révolution frangaise (hereinafter BHESRF) années 19723 (1974), 67—79;
‘Montlosier, journaliste de I’émigration’, BHESRF année 1975 (1977), 81-103;
Samuel J. Marino, ‘The French refugee newspapers in the United States,
1789-1825°, Ph.D. thesis, University of Michigan (1962); Paul Hazard, ‘Le
Spectateur du Nord’, Revue d’histoire littéraire de France (1906), 26—50.

6 Sgard (ed.), Dictionnaire de journaux. Title counts are my own and neces-
sarily approximate. 601 French language serials appeared between 1760 and
1789; 37 per cent of French serials published before 1789 appeared outside
France.

7 The first ranking figures follow the three tentative groupings given by Lojek,
‘Gazettes internationales’, pp. 376—80. 1 = systematically penetrated countries
across Europe; 2 = widely read in France, Germany and Austria and often
other countries; 3 = less widespread but widely read in more than one coun-
try. The second ranking corresponds to Lojek’s rankings of individual papers,





